کارت‌های حافظه را همه جا می‌بینیم. دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، پهپادها، دوربین‌های خودرویی و سایر دستگاه‌های دیجیتال همگی از کارت‌های حافظه استفاده می‌کنند.

کارت‌های حافظه نوع SD و میکرو SD از متداول ترین کارت‌های حافظه موجود در بازار هستند. اکثر دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال از کارت‌های حافظه SD استفاده می‌کنند.

اگرچه خرید کارت حافظه خیلی ساده به‌نظر می‌رسد اما رعایت چند نکته می‌تواند در انتخاب و خرید بهترین کارت حافظه به شما کمک کند.

کارت حافظه چیست؟

کارت حافظه یا همان «SD» مخفف عبارت «secure digital» است که نوعی رسانه ذخیره سازی بوده که اغلب برای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها یا سایر داده‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. دستگاه‌هایی که معمولا از کارت حافظه استفاده می‌کنند شامل دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، چاپگرها و لپ‌تاپ‌ها است.

کارت حافظه درواقع یک حافظه خارجی است که برای ذخیره سازی اطلاعات در دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. با استفاده از کارت‌های حافظه می‌توان اطلاعات بیشتری را در دستگاه‌ها ذخیره کرد. اولین کارت حافظه در سال ۲۰۰۰ در دو ظرفیت ۳۲ و ۶۴ مگابایتی معرفی شد. پس از معرفی، کارت حافظه و استفاده از این حافظه‌های خارجی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. درحال حاضر در سراسر جهان بیش از هزاران تولید کننده به تولید کارت حافظه در ظرفیت‌های مختلفی می‌پردازند.

کارت حافظه SD یکی از پرکاربردترین انواع گجت های ذخیره سازی در دنیا است که در سال ۱۹۹۰ در شرکت توشیبا ساخته شد. این کارت حافظه دارای ۳ سایز SD ، miniSD و micro SD است که نوع miniSD آن به طور کامل از رده خارج شده است. البته امروزه سایز اولیه آن یعنی SD فقط در برخی از دوربین های حرفه ای DSLR استفاده می شود. از کارت حافظه MicroSD در گوشی های موبایل می توان به عنوان یک حافظه اصلی در کنار حافظه داخلی موبایل استفاده کرد و از این طریق از مشکل کمبود حافظه ذخیره سازی در گوشی هوشمند جلوگیری به عمل آورد.

مموری کارت Micro SD موارد استفاده دیگری در انواع گجت بازی، دوربین های مداربسته و سایر لوازم دیجیتال دارد. علاوه بر این مبدل و خشاب هایی برای تبدیل کارت های micro SD و استفاده از آنها در دستگاه های دارای درگاه SD وجود دارد و استفاده از این مبدل ها معمولا هیچ مشکل خاصی از قبیل افت سرعت یا عدم همگام سازی با دستگاه به وجود نخواهد آورد.

انواع کارت های حافظه

کارت های حافظه با اینکه ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما مدل های مختلف و گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی و توضیح هریک خواهیم پرداخت.

کارت حافظه های مینی

کارت حافظه های مینی برای اولین بار توسط شرکت سن دیسک در سال 2003 تولید شد. این کارت حافظه در ابتدا برای تلفن های همراه ساخته شده بود، ولی در کنار آن یک مبدل برای تبدیل به SD نیز قرار داده می شد که کاربران بتوانند در سایر لوازم خود نیز از آنها بهره ببرند.

در اواخر سال 2006 اولین کارت حافظه مینی با ظرفیت 4 گیگابایت به نام Mini SD-HC عرضه شد. استفاده از عبارت HC در انتهای این کارت های حافظه مخفف کلمه High Capacity یا همان ظرفیت بالا بود که برای آن دسته از گوشی هایی کاربرد داشت که از این تکنولوژی پشتیبانی می کردند. اما بعد ها با پیشرفت تکنولوژی کارت های حافظه نیز کوچکتر شدند که این باعث شد تولید این نوع کارت های حافظه در سال 2008 به کلی متوقف شود.

کارت حافظه های میکرو

این مموری کارت ها کوچک ترین نسل از کارت های حافظه SD به شمار می آیند که در ابتدای با ناام T-Flash معروف بودند. قبل از ساخت کارت های حافظه micro، شرکت های مختلف به این نتیجه رسیدند کارت های مینی برای تلفن همراه بزرگ هستند، تصمیم به کوچک تر کردن ابعاد آن کردند تا برای اولین بار در سال 2005 کارت های میکرو عرضه شدند. بعد ها شرکت های مختلف انواع مختلفی از کارت حافظه های میکرو و عادی را در انواع ظرفیت و کلاس ها به بازار عرضه کردند. لازم به ذکر است که کارت های میکرو از از سال 2005 تاکنون تولید شده و در استفاده میشوند.

کارت حافظه‌ های SDHC

کارت‌‌ های حافظه‌ SDHC برای ذخیره‌ اطلاعات در حجم بالا در سال 2006 توسعه‌ یافتند. این کارت ها تا ظرفیت ۲ گیگابایت را پشتیبانی می کنند که البته نمونه‌ های جدیدتر آن‌ها ممکن است تا 32 گیگابایت فضا برای ذخیره‌ سازی داده‌ را نیز ارائه دهند. البته باید دقت داشته باشید که دوربین یا گوشی حتما باید از کارت‌ حافظه‌ SDHC پشتیبانی کند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع مموری کارت ها به دلیل بهره مندی از ورژن دوم CSD مجبور به استفاده از فایل های سیستمی Fat32 می باشند که حداکثر سرعت خواندن و نوشتن 25 مگابایت بر ثانیه را فراهم می کنند.

کارت حافظه‌ های SDXC

کارت‌ های حافظه‌ SDXC در همان ابعاد کارت های SD هستند اما ظرفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌ دهند. همچنین سرعت پردازش این دسته از کارت‌ های حافظه به دلیل استفاده از ورژن سوم CSD و فایل های سیستمی exFAT، بالاتر از مابقی کارت های حافظه می باشد. این کارت حافظه ها میتوانند می توانند در درگاه کارت‌های حافظه‌ی SD نیز قرار گیرند اما این امکان وجود دارد که دوربین یا گجت‌های شما از کارت حافظه‌ی SDXC پشتیبانی نکند! بنابراین همیشه قبل از خرید و استفاده از این کارت‌ حافظه از پشتیبانی دوربین و یا هر وسیله دیگری مطمئن شوید. همچنین کامپیوتر‌های شخصی باید از فرمت exFAT پشتیبانی کنند تا با SDXC سازگار باشند. در حال حاضر بسیاری از سیستم عامل ها مانند ویندوز (7 به بعد)، لینوکس و مک اواس با این کارت های حافظه سازگار هستند و از آن پشتیبانی می‌کنند.

کارت های حافظه SDUC

لازم به ذکر است که در سال 2018 نوع دیگری از کارت های حافظه با نام SDUC یا Secure Digital Ultra Capacity معرفی شدند که حداقل ظرفیت آن ها 2 ترابایت و حداکثر ظرفیت آن 128 ترابایت است که با سرعت 985 مگابایت بر ثانیه می تواند انتقال فایل انجام دهد.

کلاس بندی کارت حافظه SD ؛ کدام کلاس را بخریم؟

معمولاً کارت‌های حافظه SD سرعت‌های مختلفی دارند. این موضوع باعث شده است که بر این اساس کارت‌های حافظه SD کلاس‌بندی‌های مختلفی نیز داشته باشند. درواقع کارت‌های حافطه SD به کلاس‌های 2، 4، 6 یا 10 تقسیم می‌شوند. خوب است اشاره کنیم کارت‌هایی در کلاس 10 از سرعت نوشتن اطلاعات به میزان 10 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. در مورد کلاس 6 باید بگوییم که کارت‌های حافظه در کلاس 6 از سرعت نوشتن 6 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این خوب است بدانید که کارت‌های حافظه علاوه بر کلاس مشخصه دیگری به نام درجه سرعت نیز دارند.

درواقع درجه سرعت به بالاترین میزان سرعت نوشتن اطلاعات اشاره دارد. به عنوان مثال برخی از کارت‌های SD دارای سرعت 30 مگابایت در ثانیه و برخی نیز 45 مگابایت در ثانیه هستند. با این حساب برای اقدامات مختلف از جمله از استفاده از حافظه SD Card به عنوان کارت حافظه دوربین باید کارت حافظه مناسبی را با توجه به کلاس کارت حافظه انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام خرید کارت حافظه SD

تطابق کارت حافظه با دوربین

برخی دوربین‌های قدیمی‌ تر فقط با کارت‌های نوع SDHC سازگار هستند و نمی‌توانید از کارت‌های SDXC در آن‌ها استفاده کنید. کارت‌های حافظه SDHC با ظرفیت حداکثر 32 گیگابایت تولید می‌شوند اما محدودیت ظرفیت کارت‌های SDXC به 2 ترابایت می‌رسد.

ظرفیت کارت حافظه

روز به روز شاهد افزایش ظرفیت کارت‌های حافظه هستیم. با معرفی ظرفیت‌های بالاتر قیمت کارت‌های کم ظرفیت‌تر کاهش می یابد بنابراین می‌توانید با هزینه‌ای مناسب یک کارت حافظه SD با ظرفیت دلخواه را انتخاب کنید. معمولاً با دوبرابر شدن ظرفیت، قیمت کارت دوبرابر نمی‌شود. مثلاً قیمت رم 64 گیگ دوبرابر قیمت رم 32 گیگ نیست، پس خرید کارت حافظه با ظرفیت بالاتر مقرون به صرفه‌تر است.

علیرغم این نکته، توصیه می‌شود فقط به یک کارت حافظه با ظرفیت بالا اتکا نکنید. سعی کنید نیاز ذخیره‌سازی خود را بین چند کارت حافظه تقسیم کنید، به عنوان مثال داشتن دو کارت 32 گیگابایتی ضریب اطمینان بالاتری نسبت به یک کارت 64 گیگابایتی ایجاد می‌کند.

انتخاب ظرفیت مناسب به نیاز و کاربرد شما بستگی دارد. ظرفیت 32 گیگ برای اکثر افراد کافی به نظر می‌رسد اما خیال شما با یک ظرفیت 64 گیگابایتی راحت‌تر است. ظرفیت‌های بالاتر مانند 128 و 256 گیگ برای فیلمبرداری مناسب‌تر هستند.

سرعت کارت حافظه

آنچه که اغلب توسط کاربران سوال می‌شود مسئله سرعت کارت حافظه است. آیا داشتن سریع‌ترین کارت حافظه همیشه بهترین انتخاب است؟

درواقع بهترین کاربرد کارت‌های حافظه SD سریع مربوط به فیلمبرداری و عکاسی پیاپی اکشن و خبری است. اگر با دوربین خود بیشتر در حالت فیلمبرداری با رزولوشن بالا بخصوص 4K استفاده می‌کنید یا عکاسی ورزشی و خبری انجام می‌دهید باید کارت‌های سریع بخرید در غیر این‌صورت خرید کارت‌های سریع فقط اتلاف هزینه است. جدول زیر شما را در انتخاب سرعت کارت حافظه کمک می‌کند.

سرعت برحسب مگابایت در ثانیه MB/S

کاربرد

45 مگابایت در ثانیه یا کمتر

عکاسی منظره، عکاسی در آتلیه، عکاسی از سوژه‌های ثابت

45 تا 95 مگابایت در ثانیه

عکاسی خبری، ورزشی، فیلمبرداری Full HD

95 مگابایت در ثانیه و بالاتر

فیلمبرداری با کیفیت 4K

اصل بودن کارت حافظه

متاسفانه کارت های حافظه SD فیک و تقلبی در بازار وجود دارند. تشخیص اصل بودن کارت حافظه کار آسانی نیست مگر اینکه در عمل متوجه تقلبی بودن یا اصل بودن کارت حافظه بشویم که هنگام خرید امکان ندارد. بنابراین بهترین راه، خرید از مراکز معتبر است، مراکزی که مورد اعتماد عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای است و سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنند.

حرف آخر

قبل از خرید کارت حافظه ابتدا نیاز خود را شناسایی کرده و بر اساس آن کارت حافظه مناسب را خریداری کنید. لزوما کارت‌های حافظه با ظرفیت بیشتر و قیمت بالاتر، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای شما نیستند.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بود، آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید و نظر خود را برای ما بنویسید.