هدست یا هدفون در واقع بلندگوهای کوچکی هستند که تکنیک‌های شنیداری را پوشش داده و امکان گوش دادن به صداها را برای کاربر فراهم می‌کند. هدفون‌های معمولی نمی‌توانند، لذتی را که لازم است برای یک گیمر فراهم کرده و به هدفون‌ حرفه‌ ای گیمینگ نیاز خواهید داشت. این هدفون‌ها آکوستیک و صداهای مناسبی را برای واقعی سازی بازی ارائه می‌دهند.

هدفون‌های بازی صدا را فوق‌العاده باکیفیت یا به صورت دالبی عبور داده به طوری که می‌توانید خود را در زمین بازی تصور کرده یا صداها را به طور واقعی دریافت کنید. بعلاوه، آنها سبک و قابل حمل و راحت هستند و دارای کابل‌هایی انعطاف پذیر و محتاط برای استفاده بیشتر می‌باشند. البته هدفون‌های بازی بی سیم نیز وجود دارد ک در صورت تمایل می‌توانید تهیه کنید.

هدفون چیست؟

شروع تخصصی تفاوت هدفون و هدست را با بررسی مفهوم هدفون شروع می‌کنیم. هدفون‌ها دقیقا برای یک هدف مشخص ساخته شده‌اند: گوش کردن به موسیقی و هر گونه فایل صوتی، و شنیدن صدای فیلم‌ها و سریال‌ها هنگام تماشای آن‌ها. با یک هدفون می‌شود بدونِ این که صدای آن دیگران را در منزل یا محل کار آزار دهد به موسیقی گوش کرد، ویس‌ها و فایل‌های صوتی را شنید و از پادکست‌ها و برنامه‌های آموزشی صوتی لذت برد. هدفون‌ها معمولا این قدر کوچک و جمع و جور هستند که بتوان آن‌ها را هر جایی همراه داشت، و به طور مثال هنگام پیاده‌روی یا ورزش از آن‌ها استفاده کرد.

هدست چیست؟

اما هدست چیست؟ یک هدست به بیان ساده درواقع همان هدفون است اما با یک میکروفون! با یک هدست می‌توان علاوه بر گوش کردن به موسیقی، صدای خود را ضبط کرد و دیگران حرف زد. داشتن میکروفون برای برنامه‌های مکالمه‌ی اینترنتی مانند اسکایپ و همچنین چت با دوستان هنگام بازی کردن کاملا ضروری است. هدست‌ معمولا در کال‌سنترها استفاده می‌شود و انواع بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر آن نیز برای گیمرها و استریمرها بسیار محبوب و رایج است.

انواع هدست

هدفون معمولی: هدفون معمولی یا هدفون مصرفی به محصولاتی با مصرف عادی گفته می‌شود. این دسته از هدفون‌ها عموما از ارزان‌ترین محصولات بازار هستند.

هدست گیمینگ: هدست‌های گیمینگ را می‌توان منحصرا برای تجربه بازی دانست. مدل‌های گران‌قیمت هدست‌های گیمینگ علاوه بر برخورداری از بلندگوهای چندکاناله دارای میکروفون‌هایی با دقت بالا نیز هستند و ویژگی حذف نویز موجود در محیط را نیز به کاربر ارائه می‌دهند. البته این مدل از هدست‌ها برای گوش دادن به موسیقی مناسب نیستند و نمی‌توان از حداکثر امکانات هدست استفاده کرد.

هدفون استودیویی: همانطور که می‌توان از نام این محصولات متوجه شد، هدفون استودیویی برای استفاده‌های حرفه‌ای ساخته شده‌اند. این هدفون‌ها از بلندگوهای باکیفیتی برخوردار هستند که می‌توانند ریزترین جزئیات صدا را به گوش کاربر برسانند.

هدست گیمینگ چیست؟

هدست‌های گیمینگ به گیمرها اجازه می‌دهند که در دنیای بازی‌ها غرق شوند و به راحتی با دوستان و هم‌تیمی‌های خود صحبت کنند. این نوع هدست‌ها از نوع رو گوشی محسوب می‌شوند و از میکروفون باکیفیتی هم بهره می‌برند. از نظر ظاهری هم بیشتر آن‌ها از بدنه‌های حجیم و نورپردازی RGB استفاده می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی هدست‌های گیمینگ این است که صدای فراگیر واقعی ارائه می‌دهند و به همین خاطر حین بازی کردن می‌توانید منشأ صداها را با دقت زیادی تشخیص دهید. اگرچه این نوع هدفون‌ها تا حد خوبی می‌توانند صدای محیط را حذف کنند، اما در این زمینه عملکرد مشابه با هدفون‌های مبتنی بر فناوری نویز کنسلینگ را ندارند.

بهترین هدست گیمینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱. راحتی

برای یک هدست مخصوص بازی، راحتی در استفاده بسیار مهم است. با توجه به اینکه یک گیمر ساعت‌های زیادی را صرف بازی کردن می‌کند، بنابراین مهم است هدستی را انتخاب کنید که وزن مناسبی داشته باشد و روی درایورهای آن از جنس نرم استفاده شده باشد تا گوش شما را هم اذیت نکند.

۲. کیفیت صدا

شکی نیست که کیفیت صدا برای هر گیمری مهم است. برخلاف هدفون‌های معمولی، هدست‌های گیمینگ صدای وسیع‌تر و فراگیرتری را در اختیار شما می‌گذارند تا بتواند بیشتر شما را غرق در صحنه‌ی بازی‌ها کند. برخی از هدست های گیمینگ صدای فراگیر شبیه‌سازی شده را ارائه می‌کنند. برای بازی‌های اول شخص جنگی (FPS) این ویژگی اهمیت بسیاری دارد، زیرا به شما کمک می‌کند بفهمید که دشمن شما در کجا قرار دارد. به اصطلاح گیمرها، این ویژگی به صدای پا گرفتن در بازی کمک می‌کند.

البته به جز کیفیت صدا، کیفیت میکروفون یک هدست گیمینگ هم اهمیت زیادی دارد. یک میکروفون باکیفیت می‌تواند صدای شما را واضح‌تر به گوش اعضای تیم‌تان برساند، در حالی که ممکن است میکروفون بی‌کیفیت شما را به دردسر بیاندازد.

۳. استحکام

وقتی شما تصمیم به خرید هدست گیمینگ می‌گیرید، انتظار دارید که عمر طولانی داشته باشد. برخی از تولیدکنندگان توجهی به کیفیت ساخت ندارند و بیشتر روی پایین نگه داشتن قیمت هدست خود تمرکز می‌کنند. بنابراین شما باید هنگام خرید یک هدست به کیفیت ساخت آن توجه داشته باشید.

۴. قیمت

برای بسیاری از کاربران قیمت هدست گیمینگ اهمیت زیادی دارد. اگر مشکلی در هزینه کردن نداشته باشید، می‌توانید بهترین هدست های گیمینگ بازار را بدون توجه به قیمت آن‌ها تهیه کنید. اما اگر بودجه محدودی دارید، شما می‌توانید با کمی تحقیق هدستی را انتخاب کنید که علی‌رغم امکانات خوبش، قیمت مناسبی را هم ارائه کند.

۵. تأخیر در صدا

تأخیر در صدا می‌تواند یکی از بدترین چیزهایی باشد که لذت بازی کردن را از شما خواهد گرفت. این مشکلی است که می‌تواند در هدست های گیمینگ بی سیم عمدتاً بی‌کیفیت و ارزان قیمت رخ دهد. بنابراین با انتخاب یک هدست مناسب، می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید. اما تأخیر در صدا چیست و چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ فرض کنید در حال انجام یک بازی تیراندازی آنلاین هستید. در صورتی که صدا با تأخیر به گوش شما برسد، نمی‌توانید به موقع نسبت به مبارزه با آن واکنش نشان دهید و در نتیجه آن فرد می‌تواند شما را بکشد. بنابراین هنگام خرید هدست گیمینگ وایرلس حتماً باید به پایین بودن نرخ تأخیر در صدا توجه داشته باشید.

در این قسمت به چند مورد از پراستفاده‌ترین هدست‌ها و هدفون‌های حرفه‌ای گیمینگ اشاره کرده و برخی از ویژگی‌ها و عملکردهای آن‌ها بیان کرده‌ایم:

هدست گیمینگ تی-دگر

هدفون‌های تی دگر دارای طراحی سبک، کارآمد، شیک و حرفه‌ای هستند. این هدفون‌ها صدایی شفاف و باکیفیت را انتقال داده و به دلیل داشتن میکروفن، صدایی استاندارد را با هم تیمی‌های شما به اشتراک می‌گذارد. هدست گیمینگ تی-دگر مدل McKINLEY T-RGH101، هدست بازی تی-دگر مدل URAL T-RGH202 و هدست بازی تی-دگر مدل ANDES T-RGH300 از انواع مدل‌های هدفون تی دگر هستند.

هدفون بازی ردراگون

اغلب هدفون‌های ردراگون دارای نور RGB با صدایی فراگیر هستند. شما می‌توانید به راحتی صدا را در این هدفون گیمینگ تنظیم کرده و از صدای بازی خود لذت ببرید. هدست گیمینگ ردراگون مدل ARES H120، هدست بازی ردراگون مدل ZEUS H510، هدست بازی ردراگون مدل MUSES H310، هدست بازی ردراگون مدل PANDORA H350 و بسیاری از انواع دیگر از هدفون‌های ردراگون موجود هستند که می‌توانید پس از مشاهده قابلیت‌ها، آن‌ها را تهیه کنید.

هدفون گیمینگ ریزر

با هدفون‌های ریزر می‌توانید یک تجربه کامل بازی با غوطه ور شدن در صداها را احساس کنید. این هدفون‌های دارای ویژگی‌های متنوع و متعددی بوده و تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما فراهم خواهند کرد. هدفون ریزر دارای طراحی و ساختاری کاملا ارگونومیک بوده و با استفاده از آن تسلطی کامل بر میدان نبرد خواهید داشت.

هدفون بازی سدس

اگر تمایل به استفاده از هدفونی حرفه‌ای با قابلیت پشتبانی از اکثر کنسول‌هایی با جک 3.5 میلی‌متری دارید، این می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. این هدفون با گوشی همراه، مک، ایکس باکس و VR نیز سازگار است. این هدفون‌ها طراحی سبکی داشته که از انواع آن‌ها می‌توان به هدست بازی سدس مدل Spirits Black، هدست بازی سدس مدل MPOWER Blue، هدست بازی سدس مدل Armor، هدست بازی سدس مدل Locust Plus و… اشاره کرد.

پایان