امروزه مکالمات و ارتباطات با ارتباطات ، به دلیل مکانیزه شدن زندگی، باید در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام شود ، تا افراد بتوانند از وقت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند!

یکی از موفق ترین و محبوب ترین روش ها در این زمینه استفاده از هندزفری است که هم سبک است و هم قابلیت تولید و دریافت صدا را دارد و می تواند با سایر ابزارهای ویدیویی هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. من حتی به فکر افتادم که یک تماس ویدیویی با کیفیت بالا را انجام دهم.

امروزه اوضاع مانند گذشته نیست و هندزفری با مدلهای بسیار متنوعی در دسترس مردم است. بنابراین ، انتخاب بهترین هندزفری مستلزم آگاهی از ویژگی ها و مشخصات آن است. در این متن سعی داریم مشخصات یک دستگاه هندزفری خوب را بیان کنیم تا با دیدن آنها بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

تاریخچه ای ساخت هندزفری

شاید هیچکدام از ما اولین باری که هندزفری اختراع شده است را به خاطر نداشته باشیم ، اما این محصولات با ورود به بازار به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی فردی تبدیل شدند.

هندزفری برای اولین بار در سال 1910 توسط یکی از دانشجویان دانشگاه استنفوردبریج انگلیس به جهان معرفی شد و پس از مشخص شدن اثربخشی این محصولات ، مورد استفاده گسترده شرکت ها و افراد مختلف در سراسر جهان قرار گرفت.

هندزفری چند نوع است؟

پیش از هر چیز ابتدا لازم است درباره انواع هندزفری نکاتی را بیان کنیم. به‌طور کلی هندزفری دو نوع است: 1) هندزفری سیمی 2) هندزفری بی‌سیم یا بلوتوثی یا وایرلس.

همانطور که از اسم‌هایشان مشخص است هندزفری یا هدفون سیم‌دار از طریق یک سیم یا کابل به گوشی یا لپ‌تاب شما متصل می‌شود؛ در حالی که هندزفری بلوتوثی بدون سیم است و از طریق برنامه‌هایی مثل کدک اطلاعات صوتی را به دستگاه دیجیتالی منتقل می‌کند.

هندزفری‌ های سیمی

همانطور که از اسم این هندزفری‌ها مشخص است، بارزترین ویژگی محصولات قرار گرفته در این دسته‌بندی، دارابودن سیم است. به عبارت دیگر، هر چقدر سیم این نوع هندزفری‌ها باکیفیت‌تر باشد، تجربه کاربری بهتری نسیب کاربران می‌شود.

هندزفری‌ های بی‌سیم

هندزفری‌های بی‌سیم برای راحتی بیشتر کاربران به بازار عرضه شدند. این هندفری‌ها به طور عمده از طریق بلوتوث به دستگاه‌های مقصد متصل می‌شوند. از جمله مشخصات هندزفری خوب بی‌سیم باید به نسخه بلوتوث پشتیبانی‌شده توسط آن اشاره کنیم.

چندی پیش بهترین هندزفری‌های بلوتوثی و بی‌سیم از نسخه ۴.۲ بلوتوث برای اتصال به گوشی و لپ‌تاپ استفاده می‌کردند، اما با به روی کار آمدن نسخه ۵ بلوتوث، این نسخه در هندزفری‌های بلوتوثی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اگر تصمیم دارید یک هندزفری تهیه کنید و طور همزمان به دو یا چند دستگاه متصل کنید، باید حتما روی هندزفری‌های بلوتوثی تمرکز کنید که با بلوتوث نسخه ۵ یا بالاتر کار می‌کنند. این ویژگی در هدفون‌های بلوتوثی دارای نسخه بلوتوث کمتر از ۵ پشتیانی نمی‌شود.

علاوه بر آن، نسخه بلوتوث، کارایی هدفون را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال، فاصله بین هدفون بی‌سیم بلوتوثی و دستگاه مقصد، در صورت استفاده از بلوتوث ۵ به مراتب بیشتر از بلوتوث ۴.۲ است.

در هر صورت، با گذر زمان و ارائه نسخه‌های جدیدتر تکنولوژی‌های مختلف، بهتر است به سراغ نسخه‌های جدیدتر بروید. نسخه ۵ بلوتوث نیز در مقایسه با نسخه ۴.۲ از همین قانون پیروی می‌کند.

نسخه بلوتوث علاوه بر پوشش فاصله بیشتر و قابلیت اتصال به چندین دستگاه به طور همزمان، باعث افزایش کیفیت اتصال و کاهش قطع و وصل‌شدن نیز می‌شود. برای همه ما پیش آمده است که حین استفاده از هدفون‌های بلوتوثی برای گوش دادن به موسیقی، تکه‌هایی از موسیقی را به دلیل قطع‌شدن اتصال هدفون به تلفن همراه از دست داده باشیم. این قطع‌شدن‌ها با بالاتر رفتن نسخه بلوتوث پشتیبانی‌شده توسط هدفون، کمینه می‌شود.

از مشخصات هندزفری خوب بی‌سیم بلوتوثی، باید به باتری آن‌ها نیز اشاره کنیم. هر چقدر باتری این محصولات حجم بیشتری داشته باشد، نیاز کمتری به شارژشدن خواهد داشت و از این رو، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به همراه خواهد آورد.

اگر شما هم از آن دسته از کاربران هستید که صبح زود، هدفون خود را روی گوش خود قرار می‌دهید و شب هنگام، از استفاده آن، دست برمی‌دارید، بهتر است نگاه ویژه‌ای روی باتری هدفون داشته باشید.

درباره باتری این هدفون‌ها، باید روی مدت زمان شارژشدن آن‌ها نیز دقت کنید. زمان کمتر شارژشدن این هدفون‌ها، به عنوان نقطه قوت آن‌ها محسوب می‌شود. در سمت دیگر، اگر تصمیم دارید از این هدفون‌ها برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید، بهتر است سراغ محصولی بروید که در مدت زمان بیشتری شارژ می‌شود؛ چراکه شارژ سریع، باعث کاهش طول عمر باتری محصول می‌شود.

هنگام خرید انواع هندزفری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کیفیت تماس

هنگامی که برای خرید هندزفری به فروشگاه مراجعه می‌ کنید حتماً قسمت کیفیت تماس را روی جعبه خرید محصول بررسی کنید تا مطمئن شوید پول خود را روی یک جنس عالی سرمایه‌ گذاری می‌ کنید. کیفیت صدای هندزفری خیلی مهم است و در صورت اختلال می‌ تواند در تماس‌ های کاری و ارتباطات شما مشکل‌ ساز شود.

قابلیت رفع نویز

بیشتر ما در محیط‌ های پر سروصدا کار می‌ کنیم و روزانه با صداهای آزار دهنده‌ مختلفی مثل همهمه افراد و بوق ماشین‌ ها سروکار داریم! اگر هندزفری موردنظر شما قابلیت مهار نویز را ندارد یا عملکرد آن معیوب است پس چیزی نیست که شما دنبال آن هستید. هندزفری با کیفیت محصولی است که می‌ تواند صدایی که شما در گوشی می‌ شنوید را از صداهای محیط اطراف تفکیک کند و آرامش شما در طول استفاده از آن حفظ شود. دنبال هندزفری ای باشید که بیشتر از یک میکروفون دارد زیرا یک میکروفون به ردیابی نویزهای محیطی اختصاص داده شده است.

طول عمر باتری

همه می‌ دانیم که وقتی با هندزفری سرگرم هستیم مثلاً مشغول صحبت با یک دوست هستیم یا موسیقی مورد علاقه خود را گوش می‌ کنیم و ناگهان شارژ باتری تمام شود چه حس بدی دارد! اگر نمی‌ خواهید مدام هندزفری را شارژ کنید پس سایز های بزرگتر آن را خریداری کنید؛ این محصولات با آن که شیکی و زیبایی هندزفری‌ های کوچکتر را ندارند اما دوامشان بیشتر است و می‌ توانند بیشتر از 10 ساعت قابل استفاده باشند.

راحتی

هدف از خرید هندفری این است که آن را روی سر و گوش‌ ها قرار دهیم. به این دلیل است که باید مطمئن شوید محصولی که خریداری می‌کنید در طولانی‌ مدت باعث ایجاد ناراحتی و درد در گوش‌ها و ناحیه سر نشود. شکل هدفون‌ ها و هندفری‌ ها مختلف است؛ بعضی از این لوازم مثل هندزفری داخل گوش می‌ رود اما هدفون معمولاً روی گوش قرار دارد یا بعضی از لبه‌ های گوش برای تعادل وزن بهره می‌برند. این بستگی به شما دارد که با کدام مدل احساس راحتی بیشتر می‌ کنید.

سبک

هر کسی یک سبک و سلیقه شخصی برای خود دارد. درست مثل لباس هدفون هم در انواع و اقسام مختلف عرضه می‌شود. برای پیدا کردن بهترین هندزفری متناسب با خودتان باید همه جوانب را در نظر بگیرید. بعضی محصولات طرح زیبایی دارند در حالی که بعضی دیگر از برندها از رنگ و پارچه برای زیبا جلوه­ دادن وسیله استفاده می‌ کنند. این با شماست که شکل و ظاهر هندزفری چقدر برایتان اهمیت داشته باشد. در این بین از هندزفری های حلزونی می توان نام برد.

محدوده برد

بیشتر هندزفری‌ ها تا دامنه مسافت 33 فوت محدود می‌ شوند. حالا دامنه مسافت یعنی چی؟ یعنی شما می‌ توانید مثلاً گوشی خود را در ماشین بگذارید و تا 30 متر از خودرو دور شوید؛ این هندزفری همچنان قابل استفاده است و می‌ توانید در این محدوده با همکاران و دوستان خود تماس برقرار کنید.

مونو در برابر صدای استریو

دیگر تفاوت انواع هندزفری به تعداد گوشی‌ های آن بر می‌گردد. می‌ توانید انواع مونو (تک‌گوشی) یا انواع استریو (دوگوشی) را خریداری کنید. افرادی که در شنوایی ضعیف هستند ترجیحاً بهتر است هندزفری سیمی خریداری کنند اما اگر راحتی می‌خواهید باید یک هندزفری بلوتوثی استریو تهیه کنید زیرا وظیفه دوگانه بر عهده دارد: تماس گرفتن و پخش موسیقی.

قیمت

قطعاً همه ما دنبال با کیفیت‌ ترین هندزفری با کمترین قیمت هستیم. مثل همه لوازم قیمت انواع هندزفری هم یکسان نیست. بیایید واقع‌ بینانه به این موضوع نگاه کنیم؛ اگر دنبال هندزفری خوب و مناسب هستید باید پول بیشتری خرج کنید زیرا برایتان ماندگاری بیشتر هم دارد. در غیر این صورت ناچار باید به هندزفری‌ های بی‌کیفیت با قابلیت لغو ضعیف نویزهای محیطی بسنده کنید.

یادتان باشد بخشی از ماندگاری هندزفری به خود شما بستگی دارد؛ چه هندزفری بلوتوثی چه هندزفری با سیم هم اگر به درستی مراقبت نشود زود خراب شده و کارایی آن از بین می‌ رود.

جمع بندی

در سالهای اخیر هندزفری ها هم جزوی از لوازم واجب زندگی مدرن امروزی شده اند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم مواردی که در بالا به آن پرداختیم را به خاطر داشته باشید. چرا که ممکن است دیر یا زود تصمیم به خرید یک هندزفری جدید بگیرید؛ که در این صورت تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شد به شما کمک خواهند کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

با رعایت و در نظر داشتن نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، موسیقی های بعدی شما زیباتر از همیشه در گوش شما نواخته خواهند شد و همچنین مکالمات با کیفیت تری را تجربه خواهید کرد.