در این مقاله به مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال (هارد دیسک داخلی internal و خارجی external) با توجه به اهمیت حافظه داخلی یا اینترنال در دستگاههای مانند رایانه ها و تلفن های هوشمند پرداخته ایم.هارد دیسک های داخلی و هارد اکسترنال ویژگی های مشابه زیادی دارند، اما این بدان معنا نیست که تفاوت هایی وجود ندارد. در حالی که همه کامپیوترها با هارد دیسک داخلی ساخته می شوند، باید تصمیم بگیرید که آیا خرید یک هارد دیسک اکسترنال ارزش پول شما را دارد یا خیر.در ادامه مقاله با تیم حافظ همراه باشید.

 

هارد دیسک داخلی یا هارد اینترنال

هارد دیسک داخلی یا هارد اینترنال ، دستگاهی برای ضبط و ذخیره داده ها که در یک رایانه شخصی یا لپ تاپ نصب شده و مستقیماً به مادربرد متصل می شود.

هارد دیسک خارجی یا هارد اکسترنال

هارد دیسک خارجی یا هارد اکسترنال، یک دستگاه تلفن همراه برای ضبط و ذخیره داده ها، متصل به پورت های خارجی واحد سیستم، لپ تاپ و سایر دستگاه ها.

شباهت های هارد دیسک داخلی و خارجی

هر دو هارد دیسک داخلی و خارجی عملکرد مشترکی در ذخیره سازی داده ها دارند.هر دو (هارد دیسک های داخلی و هارد اکسترنال ) دارای مقدار زیادی فضای ذخیره سازی برای تمام نیازهای شما هستند. شما می توانید تقریباً هر چیزی را در هر دوی آنها ذخیره کنید. حافظه داخلی ذخیره‌سازی اصلی فایل‌های دائمی است . فایل‌هایی که می‌خواهید برای مدت طولانی آن‌ها را نگه دارید.حافظه خارجی بیشتر مکمل فضای ذخیره سازی موجود شماست.

۱- مقایسه موقعیت مکانی هارد اکسترنال و اینترنال

تفاوت اصلی بین هارد دیسک داخلی و هارد اکسترنال در موقعیت مکانی است. در حالی که هارد دیسک های داخلی روی رایانه رومیزی یا لپ تاپ شما تعبیه شده است، درایوهای خارجی اینگونه نیستند.همه کامپیوترها برای کار کردن به درایو داخلی نیاز دارند. در درایو، فایل ها، داده ها و رسانه ها ذخیره می شوند. در حالی که می توانید به طور فیزیکی درایو داخلی رایانه را حذف کنید، واقعاً هیچ فایده ای وجود ندارد مگر اینکه بخواهید آن را با یک درایو قدرتمندتر جایگزین کنید.درایوهای خارجی قابل حمل هستند و با کابل های مناسب می توانند به کامپیوترهای متعددی متصل شوند و به شما این امکان را می دهند که فایل ها، داده ها یا رسانه های خود را همیشه با خود ببرید.

۲- مقایسه هدف هارد اکسترنال و اینترنال

در ادامه مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال از لحاظ هدف را شرح داده ایم. هدف درایو داخلی با هدف درایو خارجی متفاوت است. درایوهای داخلی برای ذخیره تمام داده ها، فایل ها و رسانه های شما در رایانه شما طراحی شده اند. با این حال، این فایل ها ممکن است توسط یک ویروس خراب شوند یا به طور تصادفی حذف شوند.هدف یک درایو اکسترنال، افزودن حفاظت بیشتر به درایو داخلی رایانه شما در صورت بروز خرابی است. برای محافظت بیشتر، می‌توانید تمام داده‌ها را روی یک درایو خارجی قرار دهید – اگر فضای خالی کافی داشته باشد. در حالی که هر دو دستگاه می‌توانند داده‌های یکسانی را ذخیره کنند، فقط درایو خارجی در برابر خرابی رایانه ایمن است.

۳- مقایسه نصب هارد اکسترنال و اینترنال

مدت زمان و مراحل خاصی که برای تعویض هارد دیسک داخلی نیاز است و بسته به مدلی که شما دارید متفاوت است. از طرف دیگر، نصب درایو خارجی نسبتاً آسان است. به سادگی درایو خارجی را با استفاده از کابل USB به درگاه خالی رایانه خود وصل کنید. پس از اتصال، رایانه شما باید به طور خودکار درایو خارجی را تشخیص دهد.

۴- مقایسه سرعت هارد اکسترنال و اینترنال

در ادامه مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال، درایو داخلی رایانه شما طوری طراحی شده است که بسیار سریعتر از درایو خارجی کار کند. درایو داخلی از طریق یک گذرگاه پیوست فناوری پیشرفته به رایانه شما متصل می شود. اساساً این هارد دیسک شما را مستقیماً به مادربرد رایانه شما متصل می کند.این اجازه می دهد تا داده ها با سرعت بیشتری در مقایسه با درایوهای خارجی که از طریق کابل USB متصل می شوند، منتقل شوند. هرچه سریعتر بتوان داده ها را انتقال داد، سریعتر می توانید فایل های مورد نظر خود را دانلود و آپلود کنید.

 

هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال ؟

شما واقعاً باید تعیین کنید که استفاده از هارد دیسک مورد نظر شما چه خواهد بود. اگر فقط می‌خواهید از آن بر روی یک رایانه شخصی استفاده کنید، پس یک هارد دیسک داخلی نه تنها بهتر است، بلکه ارزان‌تر است. اگر دوست دارید حجم عظیمی از فایل‌ها را بین رایانه‌ها منتقل کنید یا می‌خواهید نسخه‌های پشتیبان را از رایانه خود دور نگه دارید، یک هارد دیسک اکسترنال گزینه راحت‌تر است.

جمع بندی مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال

هاردهای اکسترنال قابل حمل هستند در حالی که هاردهای داخلی قابل حمل نیستند.اگر قصد خرید هارد اکسترنال را دارید باید به این نکته توجه کنید که هارد اکسترنال گرانتر از هارد دیسک داخلی است. هاردهای اکسترنال بسیار کندتر از هاردهای داخلی هستند. هاردهای اکسترنال کوچکتر از هاردهای داخلی دسکتاپ هستند.

برخی از مزایای مهم هارد اینترنال

برخی از مزایای مهم هارد اینترنال عبارتند از:

  • هارد اینترنال شما همیشه به رایانه متصل است. این به این معنی است که هنگام روشن کردن سیستم خود، لازم نیست نگران باشید که فایل های شما در آنجا نباشند.
  • هارد دیسک های داخلی معمولاً بیشترین پتانسیل را برای ظرفیت ذخیره سازی نسبت به انواع دیگر هارد دیسک ها دارند.
  • در مقایسه با هزینه خرید هارد اکسترنال این هارد دیسک ها رده بالاتر هستند و به مراتب ارزش بیشتری دارند.
  • شما در صورتی که متوجه شدید هارددیسک اینترنال شما پاسخگو نیازتان نیست آن را ارتقا دهید.

برخی از مزایای مهم هارد اکسترنال

برخی از مزایای مهم هارد اکسترنال عبارتند از:

  • شما به راحتی می توانید حجم زیادی از فایل ها، تصاویر، فیلم ها و موارد دیگر را در یک هارد اکسترنال ذخیره کنید.
  • شما به راحتی می توانید هارد اکسترنال را با خود به هر مکانی ببرید.
  • علاوه بر قابل حمل بودن، هارد دیسک اکسترنال بسیار سبک طراحی شده اند.
  • از آن جایی که داده های شما همیشه در دستتان قرار دارد، مطمئن هستید که همیشه امن خواهد بود. شما به جای اینکه داده هایتان را در یک رایانه آسیب پذیر قرار دهید می توانید با خرید یک هارد اکسترنال برای همیشه، از خطر سرقت اطلاعات خلاص شوید.

تیم حافظ امیدوار است که این مطلب برایتان مفید  واقع شده باشد.برای مشاهده دیگر لوازم جانبی و مرتبط با کامپیوتر به سایت حافظ مراجعه فرمایید.