امروز حافظ پی سی به شما کمک می کند که بدانید علت شارژ نشدن گوشی چیست و چطور باید این مشکل را حل کنید. اگر در این زمینه اطلاعات داشته باشید، نگرانی شما کمتر می شود. شارژ نشدن موبایل یک مشکل عامیانه است؛ یعنی محدود به برند خاصی نیست و افراد زیادی ممکن است با آن مواجه شوند. شارژ نشدن گوشی دلایل زیادی دارد؛ ممکن است پای یک مشکل نرم افزاری در میان باشد و مشکل با راحتی برطرف شود. اما گاهی هم مسئله سخت افزاری بوده و نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی موبایل است.

دلایل مختلفی برای شارژ نشدن باتری وجود دارند. ممکن است این مشکل از خراب شدن لوازم جانبی باشد و یا بر اثر دلایل نرم افزاری و حتی خراب شدن قطعات سخت افزاری اتفاق بیفتد.

دلایل شارژ نشدن گوشی

خراب شدن لوازم جانبی، رایج ترین عامل برای کندی شارژ

گاهی اوقات خراب شدن آداپتور ممکن است باعث کندی شارژ شود و شما نتوانید گوشی خود را به درستی شارژ کنید. آداپتور از اجزای اصلی است و با خراب شدن فرایند شارژ کند و یا ممکن است به طور کامل قطع شود. علاوه بر آداپتور، کابل برق نیز در این باره دخیل بوده و با خراب شدن آن نیز همان مشکل مشابه پیش خواهد آمد.

پارگی و پوسیدگی در کابل شارژ

کابل پاره و پوسیده در شارژ شدن گوشی اختلال ایجاد می کند. این مورد رایجترین عاملی است که کاربران با آن روبه رو می شوند. کابل سیم ممکن است با مرور زمان و یا در صورت استفاده نادرست دچار پوسیدگی و یا حتی پارگی شود که این پوسیدگی باعث اختلال در شارژ و در نتیجه قطع ارتباط گوشی با برق می شود.

خراب شدن آداپتور عامل دیگر شارژ نشدن گوشی

باید آداپتور سالم باشد تا گوشی بتواند شارژ شود. یکی دیگر از عوامل رایج و اصلی در شارژ نشدن گوشی می تواند از جانب آداپتور باشد. به این منظور که خراب شدن آداپتور می تواند مانع از ارتباط شده و در نتیجه گوشی شارژ نشود. خوشبختانه دو مورد مذکور یک بحث تخصصی نیست و با جایگزین کردن و یا تعویض آنها می توانید مشکل را برطرف کنید.

خراب شدن قطعه سخت افزاری، از عوامل خالی شدن باتری

مشکل شارژ نشدن گوشی همیشه به دلیل خراب شدن لوازم جانبی نیست بلکه این مشکل ممکن است سخت افزاری باشد. به این منظور که خراب شدن یک قطعه سخت افزاری ممکن است باعث اختلال در شارژ باتری شود. سوکت شارژ، باتری، IC U2، قطعه FL 11 و فلت شارژ از جمله مواردی هستند که در صورت خراب شدن باعث اختلال و یا حتی عدم شارژ گوشی شود.

خراب شدن سوکت شارژ، مانع شارژ شدن گوشی

برای اینکه فرایند شارژ شدن باتری صورت گیرد باید سوکت سالم باشد تا بتوانید گوشی خود را شارژ کنید. بنابراین خراب شدن و یا حتی کثیف شدن سوکت شارژ می تواند باعث اختلال این جریان شود. وارد شدن گرد و غبار، رطوبت و یا هر چیزی که راه ارتباط با پورت را بگیرد می تواند مشکل عدم شارژ گوشی را ایجاد کند. پورت ورودی از قسمت های حساس در گوشی است و باید از آن در برابر هر اتفاقی مراقبت کنید.

خراب شدن باتری عامل اصلی در خالی شدن شارژ

اگر باتری یک گوشی خراب شود، شارژ آن سریع خالی می شود و حتی ممکن است در صورت اتصال گوشی برای شارژ، با شارژ نشدن باتری همراه باشد. بنابراین اگر لوازم جانبی و همچنین سوکت شارژ را نیز چک کردید و مشکل برطرف نشد، حتما مورد بعدی باتری گوشی را مدنظر داشته باشید.

خوشبختانه امروزه تولید کنندگان گوشی هوشمند در قسمت باتری پیشرفت چشمگیری داشته اند و با تولید گوشی هایی با ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر و یا حتی بیشتر نیز تولید می کنند که تا حدودی مشکلات شارژ را کاهش می دهد.

خرابی آی سی(IC U2) عامل دخیل در کندی شارژ

متاسفانه همیشه پیدا کردن دلیل شارژ نشدن گوشی آسان نیست و برخی مواقع باید تخصص لازم را داشته باشید تا آن عامل را پیدا کنید. علاوه بر موارد مذکور، دلیل شارژ نشدن باتری بیش از 60 درصد مربوط به قطعه IC U2 است و خراب شدن این قطعه باعث بروز مشکل می شود. در این مورد باید به یک تعمیرکار برای رفع مشکل مراجعه کنید.

خراب شدن قطعه FL 11

قطعه FL 11 نیز از دیگر قطعات سخت افزاری است که باعث بروز مشکل در شارژ باتری می شود. خراب شدن قطعه FL 11 تاثیر زیادی بر روی باتری دارد و علاوه بر عدم شارژ شدن باتری، ممکن است باعث خرابی کامل آن نیز شود. از نشانه های رایج در خراب شدن قطعه FL 11 این است که علامت شارژ بر روی نمایشگر نمایش داده می شود اما فرایند شارژ باتری صورت نمی گیرد.

فلت شارژ پل ارتباطی میان سوکت و باتری

فلت شارژ پل ارتباطی میان سوکت شارژ و مدار مادربرد و مدارهای دیگر است و وظیفه انتقال شارژ از کانکتور به مدارها را برعهده دارد. درنتیجه با خراب شدن این قسمت، انتقال شارژ به صورت کامل قطع و در نتیجه باتری نمی تواند شارژ شود.

عوامل نرم افزاری دخیل در عدم شارژ باتری

مشکل نرم افزاری نیز از دیگر عواملی است که باعث کندی شارژ و یا خالی شدن باتری می شود. از دلایل شارژ نشدن گوشی موبایل در حالت روشن می توان به مشکلات نرم افزاری اشاره کرد.

نصب برنامه هایی که به بخش شارژ و مدیریت آن دسترسی دارند، وجود برنامه های مخرب در گوشی، استفاده از برنامه های قدیمی و آپدیت نبودن سیستم عامل و همچنین فعال شدن حالت safe mode از دلایل نرم افزاری هستند که باعث کندی شارژ در باتری می شوند.

چطور مشکل شارژ نشدن موبایل را برطرف کنیم؟

تعویض شارژر

شارژ کردن گوشی خاموش

کالیبره کردن باتری

تعمیر و تعویض سوکت شارژ

ریستارت کردن گوشی

تعمیر مدار شارژ

تعمیر و تعویض باتری

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش رفع مشکل شارژ نشدن گوشی پرداختیم. روش های یاد شده موثرترین روش هایی هستند که می‌توانید برای از بین بردن مشکل مذکور از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌های شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق سایت حافظ پی سی سوالات خود را مطرح کنید.