تصور کنید در خیابان قدم می‌زنید و موزیک دلخواه‌تان را گوش می‌کنید. غرق در فکر هستید. روز زیبا و هیجان‌انگیزی است و همه چیز عالیست. گوشی را از جیب‌تان درمی‌آورید و ناخودآگاه از دست‌تان لیز می‌خورد و روی کف خیابان می‌افتد. حالا دیگر روز زیبایی نیست. اگر صفحه نمایش گوشی شکسته باشد باید هزینه‌ی زیادی را بابت تعمیر گوشی بپردازید. اگر روی بدنه خط و خراشی بیفتد گوشی شما دیگر ظریف و زیبا نیست. اما نه. اگر یک قاب خوب، یک گلس مقاوم و یا یک کیف روی گوشی‌تان داشته باشید چنین اتفاقی نمی‌افتد. گوشی‌تان را برمی‌دارید. گرد و خاک آن را پاک می‌کنید. دوباره موزیک دلخواه‌تان را پلی می‌کنید و همچنان روز زیبایی خواهید داشت.

لوازم جانبی موبایل را خوب می‌شناسیم. هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. از شارژر گرفته تا قاب و گلس، از هندزفری و هدفون گرفته تا پاوربانک و کیف و سایر اکسسوری. بعضی از این‌ها جزو لوازم جانبی ضروری موبایل هستند. اما بعضی هم صرفا به خاطر امکانات و راحتی بیشتر استفاده می‌شوند.

لوازم جانبی موبایل چیست؟

از آن جایی که امروزه برندهای زیادی در حوزه طراحی و ساخت تلفن همراه فعالیت می‌کنند این وسیله در مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌شود و قاعدتاً هر کدام از آن‌ها نیز به وسایل جانبی خاصی نیاز دارند. اما در کل یک سری لوازم جانبی در بازار موجود است که همه گوشی‌ها به آن نیاز دارند و ما در این قسمت، برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این لوازم عبارت‌اند از:

کابل بلند

وسیله دیگری که شما به آن نیاز پیدا خواهید کرد کابل بلند است. چرا که کابل شارژر اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها، کوتاه است و زمانی که کاربر از آن استفاده می‌کند، خیلی اذیت می‌شود.

تجهیزات سلفی

به وسایلی مثل منوپاد، سه‌پایه و شاتر تجهیزات سلفی گفته می‌شود. این وسایل به شما اجازه می‌دهند لحظاتی که در کنار دوستان خود هستید را راحت‌تر ثبت کنید و از شرکت کردن در دورهمی‌ها و مهمانی‌های فامیلی خود، لذت ببرید.

قاب گوشی

این وسیله نوعی ضربه‌گیر است که کل گوشی را می‌پوشاند و از آن در برابر ضربات احتمالی، محافظت می‌کند. البته، یک نوع قاب گوشی وجود دارد که به آن بامپر می‌گویند. این نوع قاب، فقط گوشه‌های موبایل را پوشش می‌دهد و نسب به نمونه قبلی امنیت کم‌تری دارد.

برندهای قاب و کاور گوشی موبایل انواع مختلف قاب موجودند. برندهای معتبری در این زمینه فعالیت دارند و اکسسوری گوشی را تولید و عرضه می‌کنند. مثل:

  • نیلکین
  • هوانمین
  • X-Level
  • راک
  • Totu
  • و …

این برندها قاب‌های مختلفی تولید می‌کنند که بسته به جنس آن‌ها نام‌های مختلفی هم دارند. به طور مثال برند نیلیکن انواع قاب‌های چرمی، سیلیکونی، ضدضربه، TPU یا همان ژله ای تولید می‌کند که از نظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند. برندهای دیگر هم جزو حرفه‌ای‌های این حوزه هستند.

انواع مدل‌های قاب موبایل

تنوع قاب‌ها بسیار زیاد است. تنوع در جنس و ساختار، طراحی و رنگ و ظرافت‌های ذاتی انتخاب‌های زیادی را جلو پای شما قرار دارند. می‌توانید مطابق میل و سلیقه‌ی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. می‌خواهید قاب گوشی‌تان را با دستبند و ساعت هوشمند و کیف‌تان ست کنید؟ به راحتی می‌توانید رنگ و طرح دلخواه‌تان را پیدا کنید و استایلی دلربا بسازید.

حالا چه نوع قاب‌هایی داریم؟

قاب ژله ای :

قابی نرم و منعطف از جنس TPU. پلیمری است و به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف بالایی که دارد آنتی‌شوک است. یعنی ضربه را به خوبی دفع می‌کند. طرح‌های مختلفی دارند. قاب ژله ای شفاف بیشتر از بقیه استفاده می‌شود. نوع نیمه‌شفاف و رنگی آن هم وجود دارد. طرح اکلیلی قاب ژله ای هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. امنیت نسبتا خوبی هم دارند. هر چند به پای قاب ضدضربه و GKK نمی‌رسند. قاب ژله ای شفاف به مرور زمان زرد می‌شود. می‌توانید اینجا دلیل زرد شدن قاب ژله ای را بخوانید.)

قاب سیلیکونی :

قابی با طراحی جذاب و خوش‌دست. از جنس سیلیکون است و قابلیت ضدتعریق دارد. یعنی حین کار کردن با گوشی خبری از عرق کردن دست نیست. نرم و لطیف است و کار کردن با آن لذت‌بخش است. رنگ‌های کمیاب و حتی نایاب دارد. از نارنجی و سبز گرفته تا گل‌بهی و فسفری و هر رنگ دیگری که دوست دارید.

قاب ضدضربه :

از جنس پلی‌کربنات است. در دسته‌ی قاب‌های سخت قرار می‌گیرد. در لبه‌ها و قسمت‌های حساس که بیشتر در معرض خطرند از TPU استفاده شده است تا جلوی ضربات را بگیرد. طراحی خاص و فانتزی هم دارند. امنیت آن‌ها تقریبا از هر قابی بیشتر است.

قاب 360 درجه GKK :

این قاب از سه تکه پلی‌کربناتی تشکیل شده است. این سه تکه روی هم سوار می‌شوند و گوشی را از تمام زوایا پوشش می‌دهند. لبه‌ها، کنار دکمه‌های جلویی گوشی و قسمت بالایی را به خوبی پوشش می‌دهند. بدنه در امنیت کامل قرار می‌گیرد. این قاب‌ها با گلس سازگار نیستند. یعنی از گلس و قاب 360 درجه نمی‌توانید به صورت همزمان استفاده کنید. پس بهتر است از این قاب روی گوشی‌هایی استفاده کنید که Corning Gorilla Glass دارند.

کنترلر‌های مخصوص گوشی و تبلت

یک سری دیگر از وسایل جانبی موبایل، کنتلر‌ها هستند که برای بازی کردن با موبایل طراحی شده‌اند. این کنتلرها که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردارند، باعث می‌شوند که کاربر با تمرکز بیش‌تری بازی کند و لذت ببرد.

برچسب محافظ صفحه گوشی

یکی دیگر از لوازم جانبی موبایل، برچسب محافظ صفحه گوشی است. این برچسب روی نمایشگر موبایل چسبانده می‌شود و در برابر ضربات و صدمات، از این قطعه حساس محافظت می‌کند.

گلس گوشی انواع مختلفی دارد:

گلس یا محافظ صفحه نانو:

نانو گلس از جنس پلیمر است و حین ضربه تکه تکه نمی‌شود. به راحتی روی صفحه نصب می‌شود. ضخامت کمی دارد و تاثیری روی شفافیت و وضوح صفحه ندارد. به آن گلس نشکن نانو هم می‌گویند.

گلس شیشه ای:

این گلس از جنس شیشه است. به همین دلیل ضخامت بسیار کمتر و وضوح بسیار بالاتری دارد. اکثر گلس‌های موجود در بازار Tempered Glass یا شیشه حرارت دیده هستند. کمی هم منعطفند و در اثر فشار نمی‌شکنند.

گلس پلاستیکی:

این نوع گلس شفافیت کمتری دارد. کدرتر است. روی وضوح صفحه تاثیر منفی دارند. از جنس پلاستیک هستند و مقاومت نسبتا بالایی دارند.

گلس ضدضربه:

از TPU ساخته شده است. نوعی پلاستیک پلیمری با وضوح بالا که ضخامت نسبتا بیشتری هم دارند. می‌دانید که TPU به دلیل خاصیت ارتجاعی‌اش می‌تواند ضربه را به طور کامل دفع کند در نتیجه به آن قاب ضدضربه می‌گویند

گلس حریم خصوصی:

این گلس هم به خوبی از صفحه محافظت می‌کند و هم به دلیل تغییر راستای انتشار نور اجاره نمی‌دهد افراد کناری شما در مکان‌های عمومی صفحه نمایش گوشی و اطلاعات شخصی‌تان را ببینند. احتمالا با این مشکل در مترو و اتوبوس زیاد مواجه شده‌اید. راه‌حل آن استفاده از Glass Privacy است.

مودم همراه

با مودم همراه، کاربران همیشه اینترنت پرسرعت دارند و می‌توانند کارهای اینترنتی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

کیف گوشی

یکی دیگر از لوازم جانبی موبایل، کیف است که به‌طور هم‌زمان از صفحه و بدنه موبایل محافظت می‌کند و احتمال آسیب دیدن این وسیله را به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. البته این وسیله در حال حاضر در انواع مختلفی تولید می‌شود که به طور مثال نیز می‌توان به کیف‌های چرمی، زیپی، هوشمند و کلاسوری اشاره کرد.

با انواع کیف گوشی آشنا شوید:

کیف چرمی:

طراحی جذابی دارد. مخصوصا اگر از چرم طبیعی ساخته شده باشد. ظاهری خاص و کلاسیک دارد و با استایل کلاسیک بسیار سازگار است. قیمت کیف چرم گوشی از نوع چرم طبیعی بیشتر از چرم مصنوعی است.

کیف کلاسوری:

از جنس‌های مختلفی تولید شده است. نوع چرمی هم دارد. تنها تفاوت آن با بقیه کیف‌ها مدل باز شدن آن است. این کیف مشابه کلاسور باز می‌شود.

کیف زیپی:

چندان طرفدار ندارد. چون کار کردن با آن سخت است. هر بار برای جواب دادن به گوشی باید زیپ کیف را باز کنید و گوشی را از آن خارج کنید. این نوع کیف برای حمل تبلت تقریبا مناسب است.

کیف هوشمند:

برخی گوشی‌ها یک نوع کیف هوشمند دارند. کیفی که خودش یک صفحه نمایش اختصاصی دارد. به آن Flip Cover یا Smart Cover هم می‌گویند. روی گوشی نصب می‌شود. هم از بدنه و صفحه نمایش گوشی مراقبت می‌کنند و هم می‌توانید اطلاعات مهم مانند تاریخ و ساعت، تماس‌ها و پیام‌ها و همچنین اطلاعات موزیکی که گوش می‌دهید را روی همان صفحه نمایش مخصوص ببینید. نیازی نیست گوشی را از کیف خارج کنید. در دو نوع LED View و Clear View عرضه شده‌اند. که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. ظریف و با ضخامت نسبتا کم طراحی شده‌اند و گوشی شما را بدشکل و بدفرم نمی‌کنند.

محافظ کابل

وسیله دیگری که کاربران گوشی به آن نیاز دارند، محافظ کابل است. این وسیله جالب به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که هم از کابل محافظت می‌کند هم باعث می‌شود این وسیله زیباتر به نظر برسد.

پاور بانک

یکی دیگر از وسایل جانبی گوشی، پاور بانک است که کاربران با استفاده از آن، می‌توانند هر موقع که شارژ گوشی‌شان تمام شد آن را شارژ کنند و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

مواقعی که سفر می‌روید یا طولانی مدت به برق دسترسی ندارید پاوربانک می‌تواند گوشی شما را دوباره و چندباره فول‌شارژ کند. ظرفیت پاوربانک مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید. هرچقدر ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد تعداد دفعات بیشتری گوشی شما را شارژ می‌کند. در حال حاضر مدل‌های 5000 تا 40000 میلی آمپر ساعت وجود دارند. ( 10000 و 20000 میلی‌آمپرساعت بیشتر از بقیه استفاده می‌شوند.) البته هرچقدر ظرفیت بالاتر باشد قیمت آن هم بیشتر است. بهتر است پاوربانک اورجینال و باکیفیت از برندهای معتبر تهیه کنید تا بتوانید مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید.

  • Anker
  • Belkin
  • Samsung
  • Xiaomi
  • Romoss
  • Energizer

جزو برندهای معتبری هستند که پاوربانک‌هایی با ظرفیت‌های مختلف تولید می‌کنند. نحوه شارژ صحیح پاوربانک را بخوانید تا بهتر و دقیق‌تر از آن استفاده کنید.

هندزفری

وسیله بعدی هندزفری است که با انتخاب آن می‌توانید در حین رانندگی یا مواقعی که سرتان شلوغ است همکارهایتان را انجام دهید هم با دیگران مکالمه کنید.

کارت حافظه

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز کاربران گوشی همراه، کارت حافظه است. کاربران با استفاده از این وسیله می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به‌راحتی درگوشی‌شان ذخیره کنند و همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

کابل OTG

یکی دیگر از وسایلی که در حین خرید گوشی باید آن را تهیه کنیم، کابل OTG است. با این کابل، افراد می‌توانند گوشی خود را به یو اس پی و دستگاه‌های نظیر آن وصل کنند و فایل‌های صوتی و تصویری را انتقال بدهند.

كابل MHL

آخرین وسیله نیز کابل MHL است. با این کابل کاربران می‌توانند ویدیوها و تصاویر گوشی خود را با وضوح بیش‌تری در تلویزیون تماشا کنند و بیش‌تر لذت ببرند.

اصلا چرا باید لوازم جانبی گوشی بخریم؟

شما یک گوشی زیبا دارید. احتمالا قیمت بالایی هم دارد. ظریف و زیباست. اما اگر ضربه‌ای به آن وارد شود. یا در خیابان ناخودآگاه از دست‌تان بیفتد چه اتفاقی می‌افتد؟ حتی اگر نشکند آسیب می‌بیند. قطعات داخلی گوشی ضربه می‌بینند و حتی احتمال سوختن صفحه نمایش، آسیب دیدن دوربین و یا ترک خوردن بدنه وجود دارد.

لوازم جانبی موبایل از بدنه، صفحه نمایش و قسمت‌های حساس گوشی مراقبت می‌کنند. امنیت گوشی را بالا می‌برند. امکانات و قابلیت‌های جدیدی به گوشی اضافه می‌کنند و در ضمن ظاهر و استایل گوشی‌تان را تغییر می‌دهند. می‌توانید استایل گوشی‌تان را با رنگ و طرح دلخواه‌تان تغییر دهید و استایلی جدید و زیبا بسازید.

بعضی وقت‌ها هم بدشانسی سراغ‌تان می‌آید و باتری گوشی خراب می‌شود. مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید. یا شارژرتان خراب می‌شود و به یک شارژر اصل و باکیفیت نیاز دارید. یا برای مسافرت به پاوربانک نیاز دارید تا گوشی‌تان همیشه شارژ داشته باشد. به کابل و تبدیل‌های خاص نیاز دارید. برای پخش موزیک هم به هدفون و هندزفری و یا اسپیکر نیاز دارید. لوازم جانبی گوشی این قابلیت‌ها و امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

جمع بندی کلی:

معمولا افراد هنگام خرید گوشی تنها به هزینه گوشی توجه می کنند اما بهتر است حواستان به هزینه های دیگر باشد. در بهترین حالت ممکن حتی اگر یکی از گزینه های این لیست را بخواهید تهیه کنید، هزینه هایتان بیشتر از چیزی که در نظر داشتید خواهد شد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از خرید گوشی توجهی به لوازم جانبی مورد نیاز داشته باشید و در صورت امکان همزمان با خرید گوشی، لوازم جانبی واجب مانند گارد گوشی و گلس را بخرید.