یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی که بر عمر و کیفیت باتری‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، شارژر است. یک شارژر بی‌کیفیت یا نامناسب می‌تواند به باتری آسیب برساند و منجر به مشکلات دیگر مانند داغ کردن یا باد کردن آن شود. بنابراین، مهم است که هنگام خرید، به ویژگی‌های یک شارژر و کابل مناسب آگاهی داشته باشید تا هنگام استفاده بهترین نتیجه را دریافت کنید. اگر به‌دنبال راهنمای خرید کابل شارژر هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

نکات مهم برای خرید شارژر موبایل

اگر قصد خرید شارژر برای گوشی خود دارید، صرف نظر از برند و مدل گوشی، باید به چند نکته توجه داشته باشید. به عنوان بخشی از مهم ترین نکات و معیارهای خرید شارژر موبایل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توجه آمپر شارژ، یکی از نکات مهم در خرید شارژر موبایل

آمپر شارژ، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید برای خرید شارژر گوشی به آن توجه کنید. این مورد، مشخص می کند که شدت جریان برق شارژر با باتری موبایل شما سازگاری دارد یا نه. اگر شدت جریان بیشتر از ظرفیت باتری باشد، به آن آسیب می رساند و اگر کمتر باشد، عملیات شارژ گوشی بسیار زمان بر خواهد شد. البته در حالت کلی توصیه می شود که از شارژهایی با آمپر پایین تر از ظرفیت باتری استفاده نکنید؛ چون در بلند مدت، موجب آسیب دیدگی باتری می شوند.

ظرفیت ولتاژ شارژر

دومین نکته مهم هنگام خرید شارژر موبایل، توجه به ظرفیت ولتاژ است. هر دستگاهی (گوشی هوشمند یا تبلت) به ولتاژ خاصی نیاز دارد. در صورتی که خروجی ولتاژ شارژر استاندارد نباشد، موجب باد کردن باتری یا حتی آسیب دیدگی شدید گوشی می شود. ولتاژ کم هم مدت زمان شارژ را طولانی کرده و از این طریق، سلامت باتری و دستگاه را به خطر می اندازد. پس قبل از خرید شارژر جدید، مطمئن شوید  گزینه مورد نظر شما ولتاژی مشابه شارژر اصلی دستگاه دارد.

کیفیت شارژر

اگر دنبال یک شارژر دیگر برای گوشی تان هستید، حتما با کیفیت ترین مدل را انتخاب کنید. شارژرهای ارزان قیمت موجود در بازار، کیفیت خوبی ندارند و گوشی و باتری آن را در معرض خطر قرار می دهند.  این درحالی است که شارژر‌های با کیفیت دارای تاییدیه‌ هایی از جمله  CE، RoHS  و MFI هستند. این گواهینامه ‌های بین المللی، به نوعی استاندارد بودن شارژر را تایید می کنند.  تنظیم جریان برق و مدار و ولتاژ و …  به صورت صحیح و بی نقص، تنها در توان شارژرهای با کیفیت بالاست.

اصل بودن شارژر

پیش از خرید شارژر موبایل، مطمئن شوید محصولی که انتخاب کرده اید، اورجینال است. شارژرهای تقلبی، معمولا ارزان تر هستند و در بیشتر موارد، مقدار جریان دهی آنها با مقداری که روی بدنه آنها درج شده است، تفاوت دارد.

انواع شارژر‌های گوشی تلفن همراه

هنگام خرید شارژر گوشی تلفن همراه با انتخاب‌های زیادی روبرو می‌شوید. برخی از شارژر‌ها برای استفاده در خانه و سر کار مناسب هستند درحالی که برخی دیگر به طور اختصاصی برای استفاده در ماشین طراحی شده اند. افرادی که اغلب در حال مسافرت هستند ممکن است شارژر مناسب شان آن‌هایی باشد که با یک منبع تغذیه سوخت جایگزین کار می‌کنند. در شرایط اضطراری، شارژری که منبع تغذیه آن باتری است می‌تواند به طور بالقوه یک مزیت بزرگ و حیاتی باشد. هر گزینه مزایا و معایب خودش را دارد، بنابراین خریداران باید ببینند که کدام گزینه بیشتر به کارشان می‌آید. به هر حال انواع مختلف شارژر‌های گوشی تلفن همراه را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد؛

۱. شارژر‌های گوشی همراه با پورت USB و سوکت دیواری :

اکثر تلفن‌های همراه با یک شارژر AC که می‌توان به پریز روی دیوار وصل کرد، فروخته می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است دارای کابل شارژ با سری USB باشند. این مدل‌ها را می‌توانید به طور مستقیم به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید یا به یک آداپتور شارژر (کلگی شارژر) متصل کنید و به پریز برق روی دیوار بزنید. شارژر‌های USB و AC از ساده‌ترین و متداول‌ترین نوع شارژر‌های گوشی همراه هستند و بسیاری از افراد تمایل دارند که چندتا از آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف در دسترس داشته باشند.
۲. ایستگاه داک تلفن همراه و پد‌های شارژ :
ایستگاه‌های داک یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شارژ گوشی‌های موبایل در خانه و اداره هستند. به جای وصل کردن کابل شارژر گوشی همراه به برق، آن را به ایستگاه مورد نظر متصل می‌کنید. ایستگاه شارژ داک همیشه به پریز برق متصل هستند بنابراین، کاربران نیاز نیست خود را برای یافتن یک پریز برق خالی به زحمت بیندازند. پد شارژ یا مت شارژ نیز همانند ایستگاه‌های داک هستند و هیچ اتصال مستقیم سیمی (کابل شارژ) مورد نیاز نیست. برخی از کیس‌های گیرنده گوشی‌های همراه این امکان را دارند تا کاربران بتوانند گوشی‌های شان را با قرار دادن بر روی پد آن‌ها شارژ کنند.
۳. شارژر فندکی :
خریدارانی که همیشه در حال رفت و آمد هستند ممکن است به دنبال شارژر گوشی یا آداپتور شارژ برای استفاده در وسیله نقلیه شان باشند. با اتصال به فندک سیگار ۱۲ ولتی یا آداپتور برق کمکی، یک شارژر فندکی می‌تواند گوشی شما را از طریق باتری وسیله نقلیه تان شارژ کند. شارژر‌های فندکی را حتی می‌توان روی برخی قایق‌ها نیز استفاده کرد. با پیدا کرن آداپتور یا کابل شارژ مناسب، تمام دارندگان گوشی‌های همراه می‌توانند گوشی‌های شان را در حین رانندگی شارژ کنند.
۴. شارژر‌های خورشیدی :
این شارژر‌ها گا‌ها دارای یک سلول خورشیدی کوچک و قابل حمل هستند درحالی که برخی دیگر دارای سایز بزرگ‌تر هستند و مقادیر بیشتری از نور خورشید را جذب می‌کنند و منجر به قابلیت شارژر سریع‌تر و بیشتر می‌شوند. برخی از مدل‌ها نیز هستند که انرژی خورشید را درون باتری برای استفاده بعدی ذخیره می‌کنند. برخی از شارژر‌های خورشیدی یک اتصال USB دارند و می‌توانند تعداد زیادی از دستگاه‌ها نظیر دوربین‌ها و تبلت‌ها را شارژ کنند. شارژر‌های خورشیدی یونیورسال برای اطمینان از سازگاری کامل با طیف گسترده‌ای از گوشی‌های موبایل با آداپتور‌های مختلفی عرضه می‌شوند. تنها عیب شارژر‌های خورشیدی این است که نیاز به نور مستقیم خورشید دارند.
۵. شارژر سلول سوختی :
این شارژر‌ها با تکنولوژی سلول سوختی کار می‌کنند وبسیار کارآمد هستند. برخی از مدل‌های آن با مایعات سبک‌تر کار نیز می‌کنند. خوشبختانه، قبل از نیاز پیدا کردن به تعویض سلول سوختی آن، می‌توانید بار‌ها و بار‌ها از شارژ آن استفاده کنید. این شارژر‌ها کم هزینه و کوچک هستند و برای حمل درهواپیما به اندازه کافی ایمن هستند. در مقایسه با دیگر شارژر‌های موبایل به دلایل سرعت و ایمنی برتری دارد.
۶. شارژر‌های باتری خور یا پاوربانک ها:
شارژر‌های گوشی همراه باتری خور یا پاور بانک‌ها یکی دیگر از گزینه‌های سریع العمل برای خریداران است. این شارژر‌ها آنقدر کوچک هستند که به راحتی می‌توانید درون جیب شلوارتان جای دهید و هر زمان که نیاز به شارژ داشتید از آن‌ها استفاده کنید. این شارژر‌ها مناسب برای موقعیت‌های اضطراری هستند و موقعی که کاربران یادشان می‌رود که گوشی خود را در خانه به شارژ بزنند بسیار به کار می‌آید. برخی از این مدل شارژر‌ها نیاز به تعویض باتری دارند درحالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند.

آیا می‌توان از شارژر‌های مختلف برای گوشی‌های مختلف بهره گرفت؟

همانگونه که پیش از این اشاره شد، شارژر‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه، شدت خروجی شارژ متفاوتی دارند که در اصل متناسب با دستگاه مورد نظر و باطری آن طراحی شده است.

در این میان زمانی که شدت خروجی شارژر بیشتر باشد، می‌تواند انرژی بیشتری را به باتری دستگاه منتقل کند.

بنابراین با فرض یکسان بودن ظرفیت باتری دو گوشی، باتری دستگاهی که به شارژر ۲ میلی آمپر ساعتی متصل است از باتری دستگاهی که به شارژر ۱ میلی آمپر ساعتی متصل است زودتر شارژ می‌شود.

اما اغلب این سوال مطرح می‌شود که انجام چنین کاری باعث آسیب دیدن گوشی و یا باطری آن نمی‌شود؟

حقیقت ماجرا این است که در این شرایط هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و باتری گوشی سریع‌تر از قبل شارژ می‌شود، اما شدت گرمایی که در آن تولید می‌گردد هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین مشکلی از نظر بکارگیری شارژر‌های متفاوت برای شارژ باتری گوشی متفاوت وجود ندارد.
اما توصیه کارشناسان این است که به استاندارد شدت جریان خروجی شارژر گوشی موبایل خودتان دقت کرده و همیشه از شارژر‌های با خروجی یکسان و مشابه آن برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید.

آیا شارژ سریع برای گوشی ضرر دارد؟

در ابتدا نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که استفاده از آداپتور شارژ سریع با ولتاژهای زیاد، برای دستگاه‌های معمولی که برای شارژ سریع طراحی نشده است، می‌تواند به باتری دستگاه شما آسیب جدی وارد کند. این نظر هم وجود دارد که شارژ سریع حتی برای دستگاه‌هایی با پشتیبانی از این فناوری نیز مضر است؛ چراکه در بلند‌مدت به باتری دستگاه آسیب می‌رساند و ظرفیت آن‌را کاهش می‌دهد. بررسی این موضوع با توجه به گستردگی فناوری‌های شارژ و افزایش تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، مقاله‌ای جداگانه را می‌طلبد، اما به‌طور خلاصه هنوز هیچ دلیل محکم و قابل‌اعتمادی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که شارژ سریع می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت یا خرابی باتری شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم به صورت کامل توضیح دهیم که چگونه می توانید بهترین شارژر را برای خود خریداری کنید و با استفاده از آن بتوانید موبایل خود را به بهترین شکل ممکن شارژ کنید، دقت داشته باشدی که سلامت موبایل و باتری بسیار زیاد مهم است پس این مورد را اصلا دست کم نگیرید تا بتوانید سلامت موبایل خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید در ضمن هر سوالی درباره این موضوع دارید می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان شما را راهنمایی کنیم.