آیفون 14 بعد از کلی سر و صدا و حاشیه بالاخره رونمایی شد. محصولی که پس از رونمایی مورد نقد برخی از کاربران قرار گرفت؛ زیرا از نظر آن‌ها در مقایسه آیفون 14 با آیفون 13 نمی‌توان تفاوت چندانی را مشاهده کرد. چنین ادعای در حالی مطرح می‌شود که سران اپل از بهبود عملکرد دوربین، تراشه و بخش‌های دیگر آیفون 14 خبر داده‌اند. به همین منظور در این مقاله از حافظ پی سی اقدام به مقایسه iPhone 14 با iPhone 13 خواهیم کرد و به این پرسش، پاسخ خواهیم داد که آیفون 14 بخریم یا iPhone 13؟

با وجود این که آیفون ۱۴ همانند آیفون ۱۳ از تراشه A15 برخوردار است، اما یک تفاوت کوچک در میان این دو محصول وجود دارد و این است که تراشه به کار رفته در آیفون ۱۴ از یک هسته گرافیکی بیشتر از آیفون ۱۳ برخوردار است؛ این موضوع دقیقاً در آیفون ۱۳ پرو اتفاق افتاده بود.

ظاهر و باطن مشابه در آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳

قیمت آیفون ۱۳ از ۶۵۰ دلار و آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود و با اطلاع از این نکته که در اکثر ویژگی‌ها با یکدیگر یکسان هستند، احتمال می‌رود که در چند روز آینده بتوان آیفون ۱۴ را با تخفیف‌های بیشتری در ایالات متحده خریداری کرد.هر دو آیفون از شبکه ۵G برخوردارند. صفحه نمایش هر دو آیفون، نمایشگر فول اچ دی پلاس XDR OLED و با ابعاد ۶.۱ اینچی است. فریم‌های به کار رفته در آن‌ها فریم‌های آلومینیومی aerospace-grade و با ابعادی مشابه می‌باشند. هر دو محصول از فضای ذخیره سازی یکسانی با ظرفیت‌های ۱۲۸، ۵۱۲ و ۲۵۶ گیگابایت ساخته شده‌اند. تنها تفاوت‌های ظاهری موجود، تفاوت در رنگ و ضخامت است که آیفون ۱۴ کمی ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. این دو تفاوت به قدری جزئی هستند که در یک نگاه نمی‌توان آیفون ۱۴ را از آیفون ۱۳ شناسایی کرد.

حال سوال این است که با وجود این همه شباهت در باطن و ظاهر، پس چرا باید پول بیشتری برای آیفون ۱۴ بپردازیم؟

آیفون 13 و 14

آیفون 13 و 14

مقایسه ایفون ۱۳ با ایفون ۱۴ از نظر عملکرد

آیفون ۱۴ دقیقا از همان تراشه‌ای استفاده می‌کند که روی آیفون ۱۳ استفاده شده است.  هر دو گوشی از تراشه A15 بهره می‌برند.  با این حال تراشه قرار گرفته روی آیفون ۱۴ از پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای استفاده می‌کند و عملکرد گرافیکی آن ۲۰ درصد بیشتر است.

مقایسه دوربین آیفون 13 و آیفون 14

در این بخش تغییرات در سری آیفون 14 حداقلی و عمدتاً به بهینه‌سازی نرم‌افزاری مربوط خواهند بود. گوشی های iPhone 14 و iPhone 14 Plus به دو حسگر 12 مگاپیکسلی با لنز واید و اولتراواید مجهز شده‌اند که البته در مقایسه با نسل قبل از حسگر و پیکسل‌ بزرگ‌تر برخوردار است. دوربین جدید همچنین قابلیت‌های عکاسی در نور کم را بهبود بخشیده است.با این وجود اپل تصمیم گرفته علاوه بر مدل‌های پرو، این بار فناوری فوکوس خودکار را به دوربین سلفی گوشی‌های آیفون 14 و آیفون 14 پلاس اضافه کند. از دیگر خصوصیات دوربین سری iPhone 14 می‌توان به فیلم‌برداری 4K با 60 فریم بر ثانیه، حالت سینمایی، تایم لپس شبانه و HDR اشاره کرد.

آیفون

آیفون

باتری

نام گوشی آیفون ۱۴ آیفون ۱۴ پلاس آیفون ۱۳ آیفون ۱۳ مینی
ظرفیت باتری نامشخص نامشخص ۳۲۴۰ میلی‌آمپر ساعت ۲۴۳۸ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژر نامشخص (احتمالا ۲۰ وات) نامشخص (احتمالا ۲۰ وات) ۲۰ وات ۲۰ وات
شارژر درون جعبه ندارد ندارد ندارد ندارد
سایر فناوری‌ها پشتیبانی از مگ‌سیف با سرعت ۱۵ وات پشتیبانی از مگ‌سیف با سرعت ۱۵ وات پشتیبانی از مگ‌سیف با سرعت ۱۵ وات پشتیبانی از مگ‌سیف با سرعت ۱۵ وات

مقایسه صفحه نمایش iPhone 13 و iPhone 14

اپل برای آیفون 13 از صفحه نمایش Super Retina XDR OLED استفاده می‌کند که البته آیفون 14 نیز همین صفحه نمایش را به ارث برده است. این صفحه نمایش 6.1 اینچی از وضوح تصویر 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر اینچ بهره می‌برد. صفحه نمایش آیفون 13 و آیفون 14 توسط پوشش سرامیکی و ضد خش محافظت می‌شود. همچنین این صفحه نمایش می‌تواند در شرایط محیطی با نور بسیار نیز به نرخ روشنایی تا 1200 نیت برسد.

مقایسه ایفون ۱۳ با ایفون ۱۴ از نظر کیفیت صدا

یکی از بهترین ویژگی‌های آیفون ۱۳ برخورداری از اسپیکرهای باکیفیتی بود. اسپیکرهایی که کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای داشتند و حجم صدای خوبی هم تولید می‌کردند. در واقع آیفون ۱۳ یکی از بهترین اسپیکرها را در بازار داشت. تمام این ویژگی‌های صوتی را روی آیفون ۱۴ هم مشاهده می‌کنیم.

SOS اضطراری در آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳

یکی از ویژگی‌های کاربردی که در آیفون ۱۴ ارائه می‌شود سرویس خدمات اضطراری ماهواره‌ای (SOS) و سیستم تشخیص تصادف است. در مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳، باید به این نکته توجه کرد که هیچ کدام از این دو مورد در آیفون ۱۳ وجود ندارد.

جمع‌بندی

هرچند اپل در بخش طراحی، دوربین و مشخصات سخت‌افزاری مدل‌های پروی سری آیفون 14 را با تغییرات جدی و تا حدی انقلابی روبرو کرده، مدل‌های iPhone 14 و iPhone 14 Plus صرفاً یک بروزرسانی جزئی نسبت به نسل قبلی به شمار می‌آیند. البته باید آیفون 14 پلاس را تغییر رویکرد اپل در قبال گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ دانست که احتمالاً مشتریان زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.